VRMKR Wat we doen Blog

Wat we doen

februari 2020

Een Goede Band met je Klant!

Met weinig inspanning en reclamebudget een optimaal resultaat behalen.

Welke ondernemer wil dat nou niet? De beste, meest creatieve ideeën zijn vaak heel eenvoudig.

 

Hierbij het verhaal van de autodealer die meer winterbanden wilde verkopen.

Team Vormekaar is behoorlijk actief in de autobranche. Een Limburgse relatie van ons, een merkdealer met 4 vestigingen in Zuid-Limburg, wilde in het najaar van 2012 een boost aan de bandenverkoop geven.

 

De briefing maakte duidelijk dat de verkoop van banden in het algemeen en winterbanden in het bijzonder al jarenlang achterbleef

t.o.v. de prestaties van dealers elders in het land. Aan ons de taak om een goede Direct Mail , advertentie en radiocommercial te maken…

 

 

 

Wat in het briefing gesprek als eerste opviel was dat de klant geen harde cijfers paraat had. Alleen de mededeling dat ze te weinig verkochten (hoeveel te weinig) en dat het structureel beter moest. Op de vraag hoeveel beter het moest kwam ook niet echt een duidelijk antwoord.

 

Het budget bedroeg ca. € 4.500,-

Onze vraag was duidelijk: hoeveel extra banden moet je verkopen om een budget van €4.500,- te rechtvaardigen en nog wat over te houden.
Adverteren moet tenslotte verkopen. Het antwoord was niet bevredigend. Mission Impossible.

 

 

 

Op de rit terug naar Zuid-Holland kwam het Eureka moment! Een simpel maar geweldigl idee. De dealer in kwestie verkocht in totaal zo’n 3.000 nieuwe en gebruikte auto’s per jaar. Vanuit Limburg…..dat grenst aan Duitsland. Duitsland waar winterbanden verplicht waren in verband met de verzekering. Duitsland waar veel getankt werd omdat de brandstofprijzen daar gunstiger waren. Je voelt hem misschien al aankomen…

 

Ons idee was om alle auto’s die in de maanden november, december, januari en februari verkocht werden standaard op winterbanden af te leveren.
De zomerbanden konden erbij gekocht worden.

 

Dit werd niet stilzwijgend gedaan maar gewoon standaard opgenomen in het verkoopgesprek. Veiligheid en zekerheid is een belangrijk goed.
De meeste klanten stelden het zeer op prijs en slechts een enkeling maakte bezwaar.

Ruim 1500 auto’s werden die eerste winter verkocht op winterbanden die gewoon in de prijs waren opgenomen.
En de setjes zomerbanden vonden met een mooie korting en gratis opslag gretig aftrek.

 

Het budget van € 4.500,- heeft de klant uiteraard besteedt aan iets anders...